Konfekcjonowanie towaru – na czym polega?

Logistyka

Pojęcie konfekcjonowania towarów znane jest wielu osobom. Nie wszyscy jednak wiedzą na czym dokładnie polega. Mówiąc bardzo ogólnie, konfekcjonowaniem określić można przygotowanie towarów i produktów do sprzedaży. Co ważne, w przypadku konfekcjonowania wyróżnić można przynajmniej kilka różnych usług.

Co obejmuje konfekcjonowanie towaru?

Zanim towar trafi na sklepowe półki musi zostać odpowiednio przygotowany do sprzedaży. Mowa tu przede wszystkim o jego właściwym zapakowaniu. Nie chodzi tu jednak o zwykłe zapakowanie produktu. Towar musi być tak zapakowany, aby był atrakcyjny wizualnie dla klienta. Innymi słowy, konfekcjonowanie jest narzędziem marketingowym, które ma bezpośredni wpływ na sprzedaż produktów. Oczywiście nie tylko o marketing tu chodzi. Odpowiednie konfekcjonowanie towaru ma również skutecznie zabezpieczać towar choćby w trakcie transportu. Poza tym odpowiednio zapakowany towar jest również łatwiejszy to przenoszenia oraz ładowania i wyładowywania. Konfekcjonowanie towaru może być wykonywane ręcznie, bądź maszynowo. Wszystko zależy od konkretnego rodzaju towaru.

Etykiety oraz oznakowania

Konfekcja towaru nie dotyczy jedynie jego odpowiedniego zapakowania. Na konfekcjonowanie składa się również umieszczanie na produktach specjalnych oznakowań i etykiem. Przykładem mogą być kody kreskowe, które znaleźć muszą się na każdym towarze. Innym przykładem mogą być etykiety informacyjne, reklamowe czy promocyjne. Oczywiście mogą mieć one różne formy i wymiary.

Kto konfekcjonuje towar?

Najczęściej producenci nie zajmują się sami konfekcjonowaniem. Konfekcja towaru zwykle zlecana jest firmom zewnętrznym, które specjalizują się w realizacji tego typu usługi. Jest tak przede wszystkim dlatego, iż aby wykonać usługę konfekcjonowania konieczne jest posiadanie odpowiedniego parku maszyn oraz bazy logistycznej. Zlecenie tej usługi zewnętrznym firmom to dla producentów po prostu nie mała oszczędność środków finansowych. Poza tym wiedzą, że usługę wykonują specjaliści w tym zakresie.

Przykłady konfekcjonowania towarów

Wspomniano już o nanoszeniu oznaczeń oraz etykiet. Jednak do konfekcjonowania zaliczyć można również dodawanie gratis do produktów oraz pakowanie kilku sztuk produktów w zgrzewki. Najczęściej obie formy konfekcji wykonywane są przy użyciu specjalnych maszyn.