Wszystko o konfekcjonowanie towarów

Logistyka

Wykonując zakupy w ulubionym sklepie i przechadzając się po jego alejkach w poszukiwaniu produktów, które chce się kupić, nie zastanawiamy się nad tym, jak wiele pracy wymagało to, aby znajdujące się przed naszymi oczami półki odpowiednio i logicznie zapełnić. Gdyby nie przeprowadzona wcześniej konfekcja towaru zakupy nie byłyby ani tak wygodne, an proste jak obecnie. Czym zatem jest konfekcjonowanie towaru i kto może tę czynność wykonać?

Na czym polega konfekcjonowanie produktów?

Konfekcja towaru w Polsce ma błędnie rozumiane znaczenie. Powszechnie to określenie utożsamiane jest ze sprzedażą bielizny lub odzieży. Jest to błąd, ponieważ konfekcjonowanie produktów to inaczej mówiąc ich przepakowywanie i przygotowywanie do bezpośredniej sprzedaży klientowi. Bardzo ważne jednak jest to, że konfekcjonowanie nie może ingerować w cechy fizyczne opakowania. To znaczny, że nie można go otwierać i zmieniać jego składu. Podczas procesu konfekcjonowanie można natomiast:

– tworzyć zestawy promocyjne składające się z kilku opakowań danego produktu,
– etykietować produkt, czyli nanosić na niego dodatkowe informacje, których nie zawierają fabrycznie przygotowane opakowania producenta.
– nanosić zabezpieczenia antykradzieżowe lub po prostu kody kreskowe sklepu sprzedającego dane produkty,
– pakować produkt w duże partie z wykorzystaniem zgrzewarki i foli.

Jak zatem widać, wiele z tych czynności musi zostać wykonane ręcznie, lecz coraz śmielej w świat konfekcjonowania wchodzą rozwiązania maszynowe, co powoduje, że coraz więcej z tych czynności wykonywanych jest na taśmie produkcyjnej, co oczywiście przekłada się na mniejsze koszta i szybszy czas przygotowywania danego produktu do zaoferowania klientowi w sklepie.

Kto może wykonać konfekcjonowanie towaru?

Powstaje jednak zasadnicze pytanie, kto realizuje proces konfekcjonowania produktów? Czy robi to jeszcze producent? A może sprzedawca?Zdecydowanie najczęściej zadanie to realizowane jest przez poszczególnych sprzedawców, którzy przygotowują swój towar do bezpośredniej sprzedaży klientowi. Często jednak zdarza się, że zamiast poświęcać czas własnych pracowników, sklepy te wynajmują wyspecjalizowane w konfekcjonowaniu firmy, które wykonują dla nich takie zlecenia. Oznacza to szybsze i efektywniejsze wykonanie tego procesu, co oczywiście przekłada się na znaczne korzyści ekonomiczne.